Het belang van goede keywords

Keywords, of zoekwoorden, zijn belangrijker dan ze misschien klinken. Het zijn namelijk de woorden die mensen in een zoekmachine intypen. Wanneer je content maakt waarvan je wilt dat mensen dit op het web vinden, moet je de juiste zoekwoorden in deze tekst gebruiken.

Zorg voor de juiste sleutelwoorden

Wanneer je een artikel gaat schrijven, wil je dat mensen dit lezen. Er zijn miljoenen teksten op internet te vinden, dus zal je ervoor moeten zorgen dat mensen jouw tekst weten te vinden. Een manier om dit te doen is door de juiste keywords aan je tekst toe te voegen. Maar wat zijn keywords, of sleutelwoorden, eigenlijk? Het zijn de belangrijkste woorden in jouw artikel. Wanneer je een artikel schrijft over de nieuwste trends op fashion gebied, zijn “fashion”, “trends” en “zomer 2019” bijvoorbeeld de belangrijkste woorden waar je mee moet gaan werken. De reden waarom je dit doet, is omdat wanneer mensen inspiratie willen opdoen wat ze het komende seizoen willen gaan dragen, zij zullen zoeken op deze woorden. Als je de juiste sleutelwoorden in een artikel weet te verwerken, optimaliseer je je artikel en kom je hoger in de zoekmachine terecht. 

Shorttail zoekwoorden

Dit klinkt simpel, maar het kan best lastig zijn om te bepalen welke keywords je moet gebruiken. Zo heb je bijvoorbeeld te maken met twee soorten zoekwoorden; shorttail zoekwoorden en longtailzoekwoorden. Wat is het verschil? Shorttail zoekwoorden houdt in dat er een zoekopdracht wordt gedaan met minder dan drie woorden. Wanneer je bijvoorbeeld een leuke lunchroom in Haarlem hebt en je wilt dat deze wordt gevonden op het internet dan kan je ervoor kiezen om dit met shorttail woorden te doen. Maar wanneer mensen dan “lunchroom Haarlem” intypen, is de kans groot dat jij niet bovenaan komt te staan. Er zijn er namelijk heel veel van in deze stad. Je hebt veel concurrentie. Met deze woorden is de kans niet heel groot dat je als eerste op de pagina zult eindigen. 

Longtail zoekwoorden 

Je kunt ook gezocht worden door middel van longtail zoekwoorden. Er wordt dan gezocht met drie of meer woorden. Het is de bedoeling dat je jouw inhoud of website optimaliseert en dit kun je het beste zo specifiek mogelijk doen. Je kunt je door middel van onderscheiding op longtail woorden sneller onder de aandacht brengen bij mensen die specifiek zoeken. De tekst op de website van jouw lunchroom kan geoptimaliseerd worden, omdat jij bijvoorbeeld glutenvrij brood in je assortiment hebt. Wanneer mensen zoeken op “lunchroom Haarlem glutenvrij”, zal jij sneller bovenaan de pagina staan. De kans dat je concurrenten die hebben gedaan is klein, want veel bedrijven zien het belang van longtail keywords niet.

Hoe weet je welke sleutelwoorden je moet gebruiken? 

Wanneer je keywords gaat gebruiken moet je eerst weten waar mensen op zoeken. Dit kun je het beste doen door zelf te gaan zoeken op de branche waarvan jij wilt dat mensen jouw website kunnen vinden. Je ziet dan vanzelf welke keywords het meest specifiek aangeven wat jij wilt weten. Als jouw tekst gaat over het belang van goede zonnebrand, wil je niet gevonden worden wanneer mensen intypen “hoe lang moet bloemkool worden gekookt”. Want wanneer mensen dan wel op zoek gaan naar een goed artikel over zonnebrand, zullen ze niet terecht komen bij die van jou. Het is ook goed om na te denken over de doelgroep die je wilt aanspreken met jouw website of tekst en daar je zoekwoorden op aan te passen. 

Hoe gebruik je keywords? 

Het lijkt een goed idee om zoveel mogelijk zoekwoorden in je artikel te verwerken, maar dit is niet het geval. Wanneer je bijvoorbeeld acht keer de zoekwoorden “glutenvrij brood” in een stuk van 50 woorden typt, levert dit een tekst op die niet prettig wegleest. Dit noem je keyword stuffing. Vroeger werkte deze techniek en kwam je hoog in de zoekresultaten te staan. Maar zoekmachines zien dit nu als een ongewenste techniek en zullen je tekst juist niet meer bovenaan plaatsen. Het levert namelijk geen organische tekst op, iets waar zoekmachines hun resultaten op selecteren. Wat je moet doen is je teksten SEO-proof maken, oftewel Search Engine Optimization. Je maakt je teksten beter lees- en scanbaar voor je lezers, maar zorgt er ook voor dat ze hoog eindigen in de zoekmachines.

SEO; zoekmachineoptimalisatie

Bij SEO verwerk je de belangrijkste zoekwoorden in de tekst, maar gebruik ook synoniemen. Mensen die zoeken op “verkoopmedewerker”, kunnen dit ook doen op “verkoper” of “winkelmedewerker”. Wanneer je alleen “verkoopmedewerker” in jouw tekst verwerkt, zal je de mensen die op de andere twee termen zoeken niet bereiken. Gebruik dus zoveel mogelijk synoniemen. Zorg er ook voor dat je keywords te vinden zijn in alle delen van je tekst. Dus in de titel, de URL, de alinea’s, enzovoorts. Op die manier scant een zoekmachine jouw website en “ziet” dat deze bruikbare informatie bevat voor degene die de zoekwoorden heeft ingetypt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *